Get our newsletter!
Check out our volcano tours on VolcanoAdventures.com!
Volcanoes & Earthquakes - new app for Android
Volcanoes & Earthquakes - app for iPhone & iPad

Guaranteed tours:
2-18 Nov 2019: Volcanoes and Spices - N-Sulawesi Halmahera (Indonesië)
17-21 Nov 2019: Krakatau Volcano Special - Krakatau volcano (Indonesia)
17-30 Nov 2019: Desert, salt and volcanoes - Danakil desert (Ethiopia)
9-17 May 2020: From Stromboli to Etna - Eolian Islands + Etna volcano (Italy)
: ruimten beschikbaar / : gegarandeerd / : enkele spaties links / : geboekt uit
Willekeurige foto 's
Bardarbunga vulkaan
Stratovulkaan approx. 2000 m / ca. 6,560 ft
Central Iceland, 64.63°N / -17.53°W
Current status: normal or dormant (1 out of 5)
Bardarbunga webcams / Live-gegevens | Reports
Bardarbunga vulkaan boeken
Bardarbunga vulkaanuitbarstingen:
1080(?), 1159(?), ca. 1210, ca. 1270, ca. 1350, ca. 1410(?), 1477 (very large effusive-explosive eruption), 1697, 1702, 1706, 1712, 1716, 1717, 1720, 1726, 1729, 1739, 1750, 1766, 1769, 1797, 1807(?), 1862-64, 1872(?), 1902-03, 1910, 2014-15 (Holuhraun fissure eruption)
Typical eruption style:
Grote uitbundig uitbarstingen, sommige explosieve activiteit.
Laatste aardbevingen in de omgeving
Meest recente satellietbeelden
Booking.com
 

Bárdarbunga volcano news & activity updates

Sun, 31 Aug 2014, 14:40
Volgens lokale nieuws, hebben de lavastromen al meer dan 3 km afstand van de horizontalis vent bereikt. De uitbarsting is veel sterker dan de vorige vrijdag, met maximaal 10 keer lava output. ...meer [Lees alle]
Sun, 31 Aug 2014, 13:56
Volgens IMO, "de nieuwe uitbarsting begon in Holuhraun kort na 04 AM, op de dezelfde vulkanische horizontalis, die uitbrak eerder deze week. De horizontalis wordt geschat op 1,5 km lang. ...meer [Lees alle]
Sun, 31 Aug 2014, 07:07
Weergave van de eruptieve horizontalis vanochtend (Mila webcam 2)
Een nieuwe uitbarstingen fase is begonnen op de dezelfde horizontalis dat kort actieve vrijdagochtend is geweest. ...meer [Lees alle]
Sat, 30 Aug 2014, 22:44
De afbeelding toont aardbevingen en GPS-verplaatsingen samen in één afbeelding. De aardbevingen hebben verschillende kleuren die vertegenwoordigt hoe lang het is geweest aangezien zij werden gemeten. GPS verplaatsingen worden weergegeven met zwarte pijlen. De cirkels rond de pijlen vertegenwoordigen onzekerheid in de metingen.
De IJslandse Met Office heeft gepubliceerd twee kaarten tonen de (lopend) grotendeels horizontale vervorming, zoals blijkt uit GPS metingen, op het gebied van de Bardarbunga tijdens de afgelopen 3 dagen en sinds het begin van de crisis. In slechts 2 weken, de afstand tussen de DYNC station (westelijke kant van de rift) en GSIG (oostzijde) gestegen met bijna 50 cm!
Vervorming sinds het begin van de crisis (niet alle stations begon precies op hetzelfde moment, maar het totaalbeeld is correct)
Sat, 30 Aug 2014, 07:07
Locatie van hedendaagse aardbevingen in de buurt van Bardarbunga vulkaan (IMO)
De nog steeds intens aardbeving zwerm en vervorming blijft met weinig variatie. Geen verdere heeft stokte de activiteit plaatsgevonden sinds gisteren van "blitz" uitbarsting. ...meer
Fri, 29 Aug 2014, 14:38
Schuine luchtfoto van de eruptieve horizontalis
Twee luchtfoto's uitgebracht door de IJslandse Civielebescherming tonen de uitbarstingen horizontalis, de spetter-wallen die gevormd er, evenals de nieuwe lavastromen. ...meer [Lees alle]
Fri, 29 Aug 2014, 11:20
Luchtfoto van de eruptieve horizontalis deze nacht (IJsland Coast Guard)
Eerste foto's van de nieuwe uitbarstingen horizontalis, genomen uit een helikopter van de IJslandse Coast Guard zijn uitgebracht. Ze tonen een rij spetter kegels en kleine lavastromen die waren uitgebarsten uit de horizontalis, ongeveer 900 m lang en ligt op 5 km van de noordelijke rand van de Dyngjuköll gletsjer. ...meer [Lees alle]
Fri, 29 Aug 2014, 07:14
Locatie van de eruptieve horizontalis vanochtend (RUV)
Een exclusieve zone 1,5 km boven en 15 km rond de uitbarsting site is op zijn plaats. ...meer [Lees alle]
Fri, 29 Aug 2014, 05:50
Een uitbarsting begon in Holuhraun ten noorden van Dyngjujökull op rond 00:02. Seismische trillen (trilbiggen) werd waargenomen op alle seismische stations en de webcamera geïnstalleerd in het gebied door Mila heeft enkele mooie foto's van de uitbarsting. Het is een kleine horizontalis uitbarsting en op 02:40 AM de activiteit lijkt te zijn gedaald. (IMO) ...meer