Get our newsletter!
Check out our volcano tours on VolcanoAdventures.com!
Volcanoes & Earthquakes - new app for Android
Guaranteed tours
10-18 Oct 2020: From Stromboli to Etna - Sicila and Eolian Islands (Italy)
: ruimten beschikbaar / : gegarandeerd / : enkele spaties links / : geboekt uit
Bardarbunga vulkaan
Stratovulkaan approx. 2000 m / ca. 6,560 ft
Central Iceland, 64.63°N / -17.53°W
Current status: normal or dormant (1 out of 5)
Bardarbunga webcams / Live-gegevens | Reports
Bardarbunga vulkaan boeken
Bardarbunga vulkaanuitbarstingen:
1080(?), 1159(?), ca. 1210, ca. 1270, ca. 1350, ca. 1410(?), 1477 (very large effusive-explosive eruption), 1697, 1702, 1706, 1712, 1716, 1717, 1720, 1726, 1729, 1739, 1750, 1766, 1769, 1797, 1807(?), 1862-64, 1872(?), 1902-03, 1910, 2014-15 (Holuhraun fissure eruption)
Typical eruption style:
Grote uitbundig uitbarstingen, sommige explosieve activiteit.
Laatste aardbevingen in de omgeving
Meest recente satellietbeelden

Sentinel hub | Landsat 8
Booking.com
 

Bárdarbunga volcano news & activity updates

nieuwste (2020) | 2016 | 2015 | | Sep-Dec 2014 | Aug 2014 | Jan-Jul 2014 | archief
Sat, 27 Dec 2014, 15:59
Kaart van het Nornahraun lava veld vanaf 24 Dec 2014 (Univ. IJsland)
De uitbarsting blijft, maar lijkt langzaam zwakker te worden. De meest recente meting toont de Nornahraun lava veld maatregelen nu meer dan 81 vierkante kilometer. Read more... Lees alle
Fri, 19 Dec 2014, 10:01
View of the eruption at Holuhraun this morning (MILA webcam)
De uitbarsting blijft met weinig variatie. Het veld Nornahraun lava is nu bijna 80 vierkante kilometer in grootte. Een uitgebreide lava buis systeem heeft gevormd binnen het, levering van lava om de buitenste gebieden. Read more...
Fri, 12 Dec 2014, 11:46
Evolution of the lava flow field at Holuhraun (IMO)
De IJslandse ontmoette Office (IMO) gepubliceerde twee geweldige graphics weergegeven: de geleidelijke evolutie van de Holuhraun (of nu genaamd Nornahraun) lava stromen veld en vergelijkt het met de twee grootste lava velden uitbrak op IJsland in historische tijden, Laki in 1783 en de Eldgjá in 934 AD. Ook al is het de grootste uitbarsting in meer dan 150 jaar op IJsland, het nog steeds is veel veel kleiner dan deze twee.
Comparison of the Nornahraun lava flow field with the two largest historic ones on Iceland (IMO)
Fri, 12 Dec 2014, 11:37
Landsat 8 image of the lava field at Holuhraun yesterday
Volgens de meest recente metingen bestrijkt het veld van de lava van Holuhraun nu 77,5 km². De uitbarsting die had zijn 100ste dag op 9 Dec, blijft met kleine veranderingen en er is geen einde in zicht. Read more... Lees alle
Fri, 5 Dec 2014, 16:06
Aerial view of the Holuhraun eruption yesterday (credit: Martin Hensch / IMO)
The eruption continues to with fluctuating intensity. Lava effusion rates are still very high, but overall seem to follow a decreasing trend. Also, gas supply to the lava lake above the vent seems to be becoming less. Read more...
Wed, 3 Dec 2014, 18:26
Landsat-8 image of the area of the eruption (NASA)
The eruption continues with little changes. While most of the lava now remains on top of the already emplaced lava field, more than 75 square km large, several lateral outbreaks are active as well. Read more... Lees alle
Tue, 2 Dec 2014, 15:32
Snapshot from embedded video showing the boiling lava lake at the vent in Holuhraun
De uitbarsting blijft bij soortgelijke intensiteit als tijdens de afgelopen weken. Het blijft ook produceren spectaculaire beelden en video's zoals deze uit een overvliegen in eind November: Read more...
Sat, 29 Nov 2014, 11:46
Deze twee beelden werden gepost ophttps:=" Read more... Lees alle
Tue, 25 Nov 2014, 15:58
Earthquakes and subsidence of the Bardarbunga caldera since 12 Sep (Icelandic Met Office)
The eruption at Holuhraun continues strongly. The only apparent change is that during the past days, the intensity of lava output seems to be less stable and fluctuating. Read more... Lees alle
Mon, 17 Nov 2014, 11:00
De lava lake binnen Baugur krater op Holuhraun
Winterse omstandigheden blijven maken het moeilijk om te studeren de horizontalis uitbarsting op Holuhraun. Zeldzame kansen voor visuele waarneming bleek echter dat de Baugur-krater opgehouden te hoog lavafonteinen uitwerpen en omgevormd tot een langwerpige, kokend lava lake. Magma lijkt te worden opwellen in dit lava meer tegen hetzelfde tarief als begin November effusie. De twee afbeeldingen begeleidende deze update zijn snapshots uit een prachtige video onlangs neergeschoten door Jon Gustafson. Read more... Lees alle

Show more news

nieuwste (2020) | 2016 | 2015 | | Sep-Dec 2014 | Aug 2014 | Jan-Jul 2014 | archief
 

Meer op VolcanoDiscovery

Why is there advertising on this site?